E-learning - Motywacja do nauki

dla rodziców > kształcenie na odległość

KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ W SZKOLE

Informacja dla nauczycieli, rodziców, uczniów

Szkoła będzie realizowała zdalne nauczanie w systemie Google Classroom

Classroom jest narzędziem dostępnym w Google Apps dla Szkół i Uczelni, dzięki któremu nauczyciele mogą szybko tworzyć i organizować zadania dla uczniów, sprawnie przekazywać swoje uwagi i łatwo komunikować się z klasą. Uczniom Classroom pomaga zorganizować pracę na Dysku Google – wykonywać i oddawać gotowe zadania, kontaktować się bezpośrednio z nauczycielami i kolegami.

Tworzenie i zbieranie zadań

Classroom współpracuje z Dokumentami i Dyskiem Google oraz Gmailem, co pomaga nauczycielom tworzyć i zbierać zadania bez użycia papieru. Mogą oni szybko sprawdzać, kto skończył już pracę, a kto jeszcze nie, oraz bezpośrednio przekazywać uwagi w czasie rzeczywistym poszczególnym uczniom.

Nauczyciele mogą publikować ogłoszenia, zadawać pytania i dyskutować z uczniami w czasie rzeczywistym, co znacznie poprawia komunikację podczas zajęć i poza nimi.

Classroom automatycznie tworzy foldery na Dysku dla każdego zadania i każdego ucznia, dzięki czemu uczniowie mogą łatwo sprawdzić, co jest zadane, na swojej stronie z zadaniami.

Opublikowano: 19.03.2020 ADM

Motywacja do nauki

jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu, jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą, a także jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci.

Zdalna nauka w domu to ogromne wyzwanie dla dziecka. Ważne, aby pomóc odnaleźć się w tej nowej sytuacji. Dziecku należy uświadomić, że za jakiś czas wróci do szkoły i im mniej będzie miało zaległości, tym ten powrót będzie łatwiejszy.

Należy zadbać, aby dziecko miało kącik do zdalnej pracy. Miejsce bez zbędnych rozpraszaczy, w którym podczas pracy na komputerze nikt nie będzie mu przeszkadzał. Miejsce powinno być dostosowane zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy z komputerem.

Ważne, aby opracować harmonogram dnia, z uwzględnieniem godzin na pracę on-line. Jeżeli dziecko ma problem z samodyscypliną, warto nastawić budzik na określoną godzinę, aby wiedziało, że to czas na naukę.

Należy pamiętać o przewietrzeniu mieszkania, i wykonaniu wraz z dzieckiem zanim zasiądą do książęk kilku prostych ćwiczeń : kilka podskoków, przysiadów, pajaców, przebiegnięciu z pokoju do pokoju może to być fajna zabawa i koniecznych przerwach na ruch w trakcie pracy. Dzieci muszą się ruszać w przypadku takiej sytuacji jak teraz łatwo dzieci przytłoczyć, ruch pomoże im lepiej myśleć i na dłużej skoncentrować uwagę. Włączenie ćwiczeń i zabaw ruchowych(pomiędzy blokami edukacyjnymi), które mają wpływ na powstawanie nowych połączeń neuronalnych i redukują stres.


Oto kilka dodatkowych wskazówek, które ułatwią

zmotywowanie dziecka do nauki on-line:


  • Dostrzegaj sukcesy i starania dziecka. Omawiając jego pracę, najpierw podkreśl dobre strony, wskazując nad czym mogło by jeszcze popracować. Czasami powstrzymaj się z oceną, zachęcaj do samooceny: „Nie jesteś zadowolony z efektów swojej pracy? Czy jest coś, co chciałbyś poprawić?”

  • Okazuj życzliwe zainteresowanie sprawami szkolnymi dziecka. Zamiast wypytywać i kontrolować, raczej słuchaj uważnie i okaż zrozumienie dla jego uczuć.

  • Zamiast krytykować i oceniać – dodaj mu otuchy: „Matematyki można się nauczyć, wierzę, że ty to potrafisz” i zachęcaj je do wyciągnięcia własnych wniosków: „Jak myślisz, dlaczego Ci nie poszło na tym sprawdzianie? Z czym masz kłopot? Czego potrzebujesz, żeby sobie z tym poradzić?”. Jeżeli czegoś nie rozumiesz, chętnie Ci pomogę.”

  • Jeżeli dotychczas nadmiernie kontrolowałeś swoje dziecko – oddaj mu odpowiedzialność za naukę. Możesz zawrzeć z nim kontrakt: „Od dzisiaj nie będę naganiała Cię do lekcji. Jesteś już dojrzały i wierzę, że sam potrafisz zaplanować sobie pracę. Zawsze możesz liczyć na moją pomoc, a raz w tygodniu chciałabym, żebyś zdawał mi relację jak sobie radzisz i z czym miałeś trudność.”

  • Gdy dziecko o czymś zapomni, pozwól mu ponieść konsekwencje i zachęć do wyciagnięcia wniosków.

  • Rozmawiaj z dzieckiem o jego zainteresowaniach, celach i planach na przyszłość. Zadawaj pytania, które skłaniają do zastanowienia się nad znaczeniem wykształcenia: „Dlaczego wybierasz właśnie tę szkołę? Jakie możesz mieć korzyści jeśli ją skończysz? W jaki sposób zamierzasz osiągnąć swój cel np. zostać informatykiem? Co dla Ciebie w życiu jest ważne?”

  • Interesuj się tym, co wydarzyło się, rozmawiaj o tym, czego dziecko się nauczyło.

  • Wdrażaj dziecko do systematyczności, naucz dobrej organizacji pracy i zadbaj o odpowiednie miejsce do nauki (stały kącik do pracy).

  • Pomagaj dziecku w odrabianiu lekcji i pokonywaniu trudności – nie oznacza to jednak, że masz wykonać zadanie za dziecko! Pomóż mu zrozumieć polecenie, zaplanujcie poszczególne etapy niezbędne do wykonania zadania, w razie potrzeby udziel wskazówek.

  • Unikaj atmosfery napięcia, nie okazuj ciągłego niezadowolenia, lecz szukaj mocnych stron swojego dziecka i udzielaj mu wsparcia.

  • Chwal za osiągnięcia, a także za włożony wysiłek.

  • Nie porównuj dziecka do rodzeństwa, kolegów, lecz do poprzedniego jego poziomu umiejętności – uświadamiasz mu w ten sposób postępy i motywujesz do dalszej pracy.

  • W przypadku zniechęcenia dziecka lub doświadczenia przez nie porażki – nie zaprzeczaj jego uczuciom mówiąc, że nic się nie stało, lecz nazwij jego uczucia: „Widzę, że jest Ci bardzo smutno z tego powodu..., że jesteś rozczarowany..., że zadanie to sprawia Ci trudność”. Zachęć je do wymyślenia, jak można rozwiązać dany problem, zaproponuj własne pomysły i wspólnie zdecydujcie, które pomysły wydają się możliwe do zrealizowania.

Rodzicu, chroń swoje dziecko przed niebezpieczeństwem w sieci!

Zadbaj, aby:

  1. korzystało z oprogramowania antywirusowego.

  2. otwierało wiadomości tylko od znajomych osób.

  3. ostrożnie pobierało pliki z sieci, unikało klikania w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e-mail.

  4. nie podawało w sieci danych osobowych ani haseł, nie wysyłało swoich zdjęć

i chroniło swoje konta na serwisach społecznościowych.

  1. stosowało trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr.