E-learning kształcenie na odległość

dla rodziców

ostatnio dodane artykuły:

KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ W SZKOLE

Informacja dla nauczycieli, rodziców, uczniów

Opublikowano: 19.03.2020 ADM

Szkoła będzie realizowała zdalne nauczanie w systemie Google Classroom

Classroom jest narzędziem dostępnym w Google Apps dla Szkół i Uczelni, dzięki któremu nauczyciele mogą szybko tworzyć i organizować zadania dla uczniów, sprawnie przekazywać swoje uwagi i łatwo komunikować się z klasą. Uczniom Classroom pomaga zorganizować pracę na Dysku Google – wykonywać i oddawać gotowe zadania, kontaktować się bezpośrednio z nauczycielami i kolegami.

Tworzenie i zbieranie zadań

Classroom współpracuje z Dokumentami i Dyskiem Google oraz Gmailem, co pomaga nauczycielom tworzyć i zbierać zadania bez użycia papieru. Mogą oni szybko sprawdzać, kto skończył już pracę, a kto jeszcze nie, oraz bezpośrednio przekazywać uwagi w czasie rzeczywistym poszczególnym uczniom.

Nauczyciele mogą publikować ogłoszenia, zadawać pytania i dyskutować z uczniami w czasie rzeczywistym, co znacznie poprawia komunikację podczas zajęć i poza nimi.

Classroom automatycznie tworzy foldery na Dysku dla każdego zadania i każdego ucznia, dzięki czemu uczniowie mogą łatwo sprawdzić, co jest zadane, na swojej stronie z zadaniami.

Pomocne w prowadzeniu zajęć edukacyjnych mogą być:

Na stronie www.gov.pl/zdalnelekcje można znaleźć propozycje dla uczniów wszystkich klas szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, zgodne z aktualną podstawą programową. To treści, które mogą być wykorzystane w trakcie zdalnego nauczania

Na stronie www.gov.pl/zdalnelekcje nauczyciele nauczania początkowego znajdą materiały, dzięki którym wspólnie ze swoimi uczniami powitają wiosnę. Szóstoklasiści na muzyce będą mieli szansę poznać (jeśli jeszcze ich nie znają) różne współczesne style muzyczne. Nauczyciele ósmoklasistów będą mogli powtórzyć z nimi czas Past Simple i popracować nad wzbogaceniem słownictwa.

Na stronie znajdują się także podpowiedzi do wykorzystania na lekcjach niemieckiego, hiszpańskiego czy francuskiego.

Dostępne są materiały do takich przedmiotów jak; podstawy przedsiębiorczości czy edukacja dla bezpieczeństwa. Co ważne, wszystkie udostępnione na stronie materiały dydaktyczne są bezpłatne.

Epodreczniki.pl – platforma do zdalnej nauki

To bezpłatne, stworzone i administrowane przez Ministra Edukacji Narodowej narzędzie edukacyjne, które oferuje nauczycielom i uczniom gotowe materiały dydaktyczne. Platforma umożliwia także tworzenie, współtworzenie nowych treści i dzielenie się nimi z uczniami, tworzenie testów sprawdzających. Daje również możliwość śledzenia postępów uczniów, a nawet indywidualizację pracy z uczniem

Google Classroom - strona informacyjna i Pomocy

Zarejestrowani i zalogowani użytkownicy mogą korzystać z edytora treści, który daje możliwość tworzenia treści edukacyjnych dostosowanych do urządzeń mobilnych. Warto podkreślić, że nauczyciel może udostępniać materiały nawet tym uczniom, którzy nie są zarejestrowani.

Na platformie można znaleźć także linki do materiałów edukacyjnych partnerów serwisu. Zachęcamy do zapoznania się z krótkimi filmami instruktażowymi, które pokazują, w jaki sposób korzystać z platformy e-podręczniki.

Materiały dostępne na platformie są:

  • bezpłatne,
  • zgodne z podstawą programową dla szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych,
  • udostępniane na otwartej licencji Creative Commons zapewniającej korzystanie z e-materiałów przez nauczycieli – oznacza to, że można je dowolnie wykorzystywać, przerabiać, drukować, kopiować itd.,
  • dostępne z różnych urządzeń (komputer, laptop, tablet, smartfon),
  • dostosowane do potrzeb uczniów z różnymi dysfunkcjami.

Specjalnie dla ósmoklasistów – pakiety zadań od CKE

Czas zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych to możliwość powtórzenia materiału. Szczególnie chcemy zadbać w tym czasie o uczniów przygotowujących się do egzaminu ósmoklasisty i maturalnego. W tym celu Centralna Komisja Egzaminacyjna przygotowała pakiet zadań powtórkowych dla uczniów klas VIII, który będzie publikowany codziennie od 16 do 25 marca.

Każdy taki zestaw będzie się składał z:

  • zadań z języka polskiego zorganizowanych według lektur obowiązkowych w klasach VII-VIII;
  • zadań z matematyki zorganizowanych według kolejnych wymagań szczegółowych podstawy programowej;
  • zadań z języka angielskiego – zorganizowanych według umiejętności.

Zadania będą publikowane codziennie o godz. 9:00 na stronie internetowej www.cke.gov.pl, natomiast rozwiązania – o godz. 15:00. Zachęcamy do korzystania z zadań przygotowanych przez CKE

Strona internetowa Ministerstwa Cyfryzacji (https://www.gov.pl/web/cyfryzacja)

W pracy z uczniami dobrze powinny sprawdzać się typowe rozwiązania wykorzystywane w pracy zdalnej takie jak poczta elektroniczna, narzędzia konferencyjne, komunikatory internetowe oraz coraz powszechniejsze narzędzia pracy grupowej. Poniżej sposoby ich wykorzystania.

KANAŁY KOMUNIKACJI:

1. E-mail Dla grupy większej niż kilka osób, a tak jest w przypadku każdej klasy, można założyć prostą listę mailingowy. W ten sposób najprościej przesyłać uczniom prace domowe.

2. Dziennik elektroniczny

Dziennik elektroniczny daje możliwość komunikacji z uczniami i ich rodzicami. Służy nie tylko do wystawiania ocen, ale również do zadawania prac domowych, wyznaczać lektury do przeczytania oraz przesyłać linki do różnych materiałów edukacyjnych dostępnych w Internecie. Dlatego warto uprzedzić rodziców, by w miarę możliwości regularnie sprawdzali informacje publikowane w dzienniku. - ten sposób komunikacji będzie działał do momentu uruchomienia przez wszystkich wychowawców Google Classroom.

3. Narzędzia wideo

YouTube, Skype, Microsoft Teams czy Google Hangouts Meet – narzędzia te pozwalają na zdalny kontakt z uczniami. Dzięki nim można prowadzić wieloosobowe widekonferencje, a nawet dzielić się zawartością ekranu z pozostałymi uczestnikami (tu: uczniami).

4. Chmura

Można w tym zakresie skorzystać z takich usług jak Google Dysk, Microsoft One Drive lub Dropbox (oferują możliwość założenia darmowego konta). Pliki zamieszczone w chmurze można udostępnić określonej grupie osób, ale także ograniczyć dostęp do nich do konkretnego ucznia (rodzica).

5. Czat

Warto też korzystać z komunikatorów takich jak Messenger czy WhatsApp. Pozwalają one na bieżące porozumiewanie się z uczniami. Dają także możliwość stworzenia grupy, w której będzie można porozumiewać się równocześnie z całą klasą. Łatwo więc zlecić uczniom przeczytanie fragmentu tekstu czy napisanie wypracowania.

6. G Suite dla Szkół i Uczelni – dzięki temu narzędziu nauczyciele mają możliwość prowadzić interaktywne zajęcia online przy pomocy narzędzia Hangouts Meet, dzielić się plikami oraz komunikować z uczniami. G Suite jest dostępny dla szkół podstawowych, ponadpodstawowych i uczelni wyższych- ten system będzie funkcjonował w naszej szkole

Platformy komunikacji i rozrywki - STEAM, WEBEX, TVP

STEM dla każdego!

Edukacja STEM polega na łączeniu aktywności z zakresu przynajmniej dwóch dyscyplin, ale jest również filozofią zdobywania wiedzy w taki sposób, w jaki odbywa się to wszystko w normalnym życiu. Warsztat online pozwoli każdemu uczestnikowi rozpocząć prace nawet z najmłodszymi dziećmi.

Cisco Webex

daje możliwość organizacji spotkania nawet dla stu uczestników (np. kilku klas) oraz nielimitowany czas jego trwania. Dzięki aplikacji możesz prowadzić zajęcia na odległość.

TVP, TVP ABC oraz TVP Kultura

rozpoczynają emisję specjalnych pasm edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Oferta zawiera nie tylko filmy fabularne, dokumentalne, propozycje publicystyczne, ale również produkcje Teatru Telewizji, dostosowane do podstawy programowej. Zachęcamy do uwzględnienia materiałów prezentowanych na kanałach Telewizji Polskiej do zdalnej pracy z uczniami w czasie zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkołach.

Pasmo edukacyjne w TVP ABC

Już od ubiegłego tygodnia kanał TVP ABC w godzinach 8:00-13:00 emituje codzienne, edukacyjne pasmo dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Programy te nie są przerywane reklamami. Wśród wielu propozycji jest m.in. codzienny program „Al-chemik”, który w przystępny sposób wyjaśnia zjawiska chemiczne i fizyczne oraz „Zaczarowany świat”, zajmujący się trudnymi pojęciami związanymi ze sztuką, teatrem i muzyką. TVP ABC ma w swojej ofercie również takie programy jak: magazyn ciekawostkowy „Teleranek”, audycję o zwierzętach „Zagadki zwierzogromadki”, program promujący czytanie książek „Zwierzaki czytaki” oraz serwis informacyjny dla najmłodszych „Studio ABC”.

Oferta programowa TVP Kultura od 16 do 20 marca 2020

W ramach swojej oferty TVP Kultura przygotowała zestawienie propozycji programowych dostosowanych do potrzeb uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Wśród nich znajdują się programy, filmy i Teatry Telewizji będące ekranizacją lektur obowiązkowychi uzupełniających. Poniżej prezentujemy godzinowy harmonogram w poszczególnych dniach od 18 do 27 marca br.

Środa 18.03.

Godz. 13:00 Literatura na ekranie – Panna nikt reż. Andrzej Wajda (1996) (99 min.)

Godz. 14:35 Baletownik – krótka forma edukacyjna o balecie (2019) ( 3 min.)

Godz. 14:45 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Verdiego, cykl dokumentalny, (2012) (50 min.)

Godz. 15:35 Lekcje z literatury – Herbert – mosty – Dwie krople cykl programów publicystycznych (2018) (25 min.)

Godz. 15:50 Szlakiem miejsc niezwykłych – Pomniki historii – Szalowa, (2019) (5 min.)

Godz. 15:55 Lektura na ekranie – W pustyni i w puszczy, odc. „Ucieczka” reż. Władysław Ślesicki (1973) (50 minut)

Godz. 16:45 Baczyński, reż. Kordian Piwowarski, (2012), (65 minut)

Czwartek 19.03.

Godz. 13:00 Literatura na ekranie – Katarynka reż. Stanisław Jędryka (1967) (27 min.)

Godz. 13:25 Literatura na ekranie – Antek reż. Wojciech Fiwek (1971) (50 min.)

Godz. 14:15 Baletownik – krótka forma edukacyjna o balecie (2019) ( 3 min.)

Godz. 14:15 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Beethovena, cykl dokumentalny (2012) (50 min.)

Godz. 15:30 Lekcje z literatury – Herbert – mosty – Modlitwa Pana Cogito podróżnika, cykl programów publicystycznych (2018) (25 min.)

Godz. 15:35 Lektura na ekranie – W pustyni i w puszczy, odc. 4 „Smain”, reż. Władysław Ślesicki (1973) (50 minut).

Godz. 16:30 Daleko na północy, film animowany, reż. Remi Chaye, (2016) (80 minut)


Piątek 20.03.

Godz. 13:00 Literatura na ekranie – Hamlet reż. Franco Zeffirelli (1990) (130 min.)

Godz. 15:05 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Offenbacha, cykl dokumentalny (2012) (50 min.)

Godz. 16:00 Lekcje z literatury – Herbert – mosty – Tren Fortynbrasa, cykl programów publicystycznych (2018) (25 min.)

Godz. 16:15 Lektura na ekranie – Mały książę reż. Marc Ozborne (2015 )(105 min.)

Poniedziałek 23.03.

Godz. 13:00 Literatura na ekranie – Złota kaczka, reż. Jerzy Sztwiertnia (1976) (45 min.)

Godz. 13:45 Baletownik – krótka forma edukacyjna o balecie, odc. 7 (2019) ( 3 min.)

Godz. 13:50 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Bizeta, cykl dokumentalny (2102) (50 min.)

Godz. 14:40 Lekcje z literatury – Herbert – mosty – Raport z oblężonego miasta, cykl programów publicystycznych (2018) (25 min.)

Godz. 14:55 Lektura na ekranie – Ogniem i mieczem, odc. 1, reż. Jerzy Hoffman (1999) (50 minut)

Godz. 15:50 Lektura na ekranie – Ogniem i mieczem, odc. 2, reż. Jerzy Hoffman (1999) (50 minut)

Wtorek 24.03.

Godz. 13:00 Literatura na ekranie – Latarnik reż. Zygmunt SkonIeczny (1977) (53 min.)

Godz. 13:55 Baletownik, odc. 8 – krótka forma edukacyjna o balecie (2019) (3 min.)

Godz. 14:00 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Berlioza, cykl dokumentalny (2012) (50 min.)

Godz. 14:50 Lekcje z literatury – Herbert – mosty – Do Marka Aureulego, cykl programów publicystycznych (2018) (25 min.)

Godz. 15:10 Szlakiem miejsc niezwykłych – Pomniki historii – Święty krzyż, (2019) (5 min.)

Godz. 15:20 Lektura na ekranie – Ogniem i mieczem, odc. 3, reż. Jerzy Hoffman (1999) (50 minut)

Godz. 16:10 Lektura na ekranie – Ogniem i mieczem, odc. 4, reż. Jerzy Hoffman (1999) (50 minut)

Godz. 16:55 W domu, reż. Andrzej Barański, (1975) (40 minut)

Środa 25.03.

Godz. 13:00 Literatura na ekranie – Dzieje mistrza Twardowskiego reż. Krzysztof Gradowski (1966) (96 min.)

Godz. 14:35 Baletownik, odc. 9 – krótka forma edukacyjna o balecie (2019) (3 min.)

Godz. 14:40 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Pucciniego, cykl dokumentalny (2012) (50 min.)

Godz. 15:35 Lekcje z literatury – Herbert – mosty – Przesłanie Pana Cogito, cykl programów publicystycznych (2018) (25 min.)

Godz. 16:00 Szlakiem miejsc niezwykłych – Pomniki historii – Wiślica, (2019) (5 min.)

Godz. 16:10 Lektura na ekranie – Nad Niemnem, odc. 1, reż. Zbigniew Kuźmiński, (1986) (50)

Godz. 17:00 Lektura na ekranie – Nad Niemnem, odc. 2, reż. Zbigniew Kuźmiński, (1986) (50)

Czwartek 26.03.

Godz. 13:00 Literatura na ekranie – Wesele reż. Andrzej Wajda (1973) (102 min.)

Godz. 14:45 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Mahlera, cykl dokumentalny (2012) (50 min.)

Godz. 15:35 Lekcje z literatury – Pojedynki stulecia – Henryk Sienkiewicz – Stefan Żeromski, cykl programów publicystycznych (2019) (25 min.)

Godz. 16:10 Lektura na ekranie – Nad Niemnem, odc. 3, reż. Zbigniew Kuźmiński, (1986) (50)

Godz. 17:00 Lektura na ekranie – Nad Niemnem, odc. 4, reż. Zbigniew Kuźmiński, (1986) (50)

Piątek 27.03.

Godz. 13:00 Literatura na ekranie – Mobi Dick reż. John Huston (1956) (110 min.)

Godz. 14:55 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Liszta, cykl dokumentalny (2012) (50 min.)

Godz. 15:45 Lekcje z literatury – Pojedynki Stulecia – Tadeusz Dołęga – Mostowicz – Witold Gombrowicz – cykl programów publicystycznych (2019) (25 min.)

Godz. 16:10 Awantura o Basię, reż. Kazimierz Tarnas, (1995) (105 min.)

Specjalne kolekcje dla dzieci i młodzieży na TVP Vod

Dodatkowym działaniem podjętym przez Telewizję Polską jest udostępnienie w paśmie TVP Vod czterech specjalnych kolekcji zawierających materiały podzielone na kategorie dostosowane zarówno do najmłodszych, jak i starszych uczniów.

  1. Kolekcja dla dzieci „To się nie nudzi” – bajki, filmy familijne, programy rozrywkowe, archiwalne seriale i spektakle dla młodych widzów
  2. Kolekcja z dziedziny kultury „Kulturalny rock szkolny” – magazyny i programy kulturalne, filmy i seriale dokumentalne, filmy i seriale fabularne oraz koncerty polskich i światowych artystów
  3. Kolekcja z dziedziny historii „Lekcja Historii” – programy telewizyjne, filmy i serie dokumentalne, filmy i seriale fabularne, archiwalne i historyczne, Teatry Telewizji
  4. Kolekcja „Lektury na ekranie" – filmowe i serialowe ekranizacje lektur szkolnych oraz filmy dokumentalne o autorach z kanonu lektur

Bezpieczeństwo i higiena pracy w sieci.

https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/

http://wiedza.bezpiecznyinternet.edu.pl/wyszukiwarka/wybor baza, która zawiera wyselekcjonowane, materiały na temat bezpieczeństwa i zagrożeń w sieci.

I. Jeśli użytkownik pragnie skutecznie korzystać z komputera i czerpać z tego przyjemność, musi pamiętać o postępowaniu zgodnie z zasadami bezpiecznego korzystania ze sprzętu i oprogramowania. Należy też zadbać o jak najlepsze stanowisko i komfort pracy.

II . Aby praca na komputerze była pożyteczna i jednocześnie przyjemna, należy spełnić następujące warunki:

  • krzesło i biurko powinny być dopasowane do wzrostu użytkownika zapewniające swobodę ruchu
  • klawiaturę i ekran monitora należy ustawić w odpowiedniej odległości, dostosowanej wzrostu i wzroku użytkownika;
  • klawiatura i myszka powinny być na swobodne wyciagnięcie ręki
  • zadbaj o właściwe oświetlenie, światło powinno padać z boku monitora
  • zapewnij sobie przerwy w pracy z komputerem, które pozwolą ci się zrelaksować i umożliwią odpoczynek oczom, mięśniom szyi, barku i dłoni
  • warto przygotować sobie coś do picia, aby nie odrywać się podczas pracy

Ważne!

Podczas pracy przy komputerze nie zapominaj o poniższych zasadach:

  • plecy powinny być wyprostowane i przylegać do oparcia krzesła;
  • przedramiona ugięte pod kątem zbliżonym do kąta prostego, powinny opierać się o brzeg biurka;
  • dłonie powinny być prawidłowo ułożone na klawiaturze;
  • wzrok użytkownika komputera powinien być skierowany na wprost, a odległość twarzy od monitora to od 40 do 80 (w zależności od wielkości monitora);
  • monitor powinien być odchylony nieznacznie do tyłu.
  • oświetlenie powinno być ustawione tak, aby światło nie odbijało się w monitorze.
  • aby skutecznie pracować przy komputerze, musisz zadbać o częste przerwy w pracy
  • (5-10 minut)
  • nieprzerwana praca przy monitorze powinna trwać nie dłużej niż 30 do 45 minut.
  • przerwę w pracy wykorzystaj na zajęcia ruchowe oraz odpoczynek dla oczu. W tym celu zrób kilka przysiadów oraz spójrz przez okno. Znajdź w oddali zielony obiekt i popatrz na niego przez chwilę.

Praca przy komputerze w niewłaściwych warunkach może być powodem dolegliwości i chorób:

  • zbyt długie patrzenie na monitor może powodować pogorszenie wzroku.
  • niewłaściwa postawa, podczas siedzenia przy komputerze, może przyczynić się do zmęczenia mięśni, bólu kręgosłupa, szyi, barku i dłoni.
  • długotrwała praca przy komputerze może być przyczyną choroby długotrwale obciążonych stawów.
  • długotrwałe i częste korzystanie z komputera może doprowadzić do uzależnienia i wpłynąć negatywnie na samopoczucie, wywołując ciągłe zmęczenie, zmianę nastrojów i zły humor, oraz brak kontaktów z rówieśnikami w świecie rzeczywistym.

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu:

  1. Korzystaj z oprogramowania antywirusowego, otwieraj wiadomości tylko od znajomych osób,
  2. Ostrożnie pobieraj pliki z sieci, unikaj klikania w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e-mail.
  3. Nie podawaj w sieci danych osobowych ani haseł, nie wysyłaj swoich zdjęć i chroń swoje konta na serwisach społecznościowych.
  4. Stosuj trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr.