Koło przyrodniczo-historyczne

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 W RUMI

Aktualności koła

5.11.2018 - Bytów

I oto kolejna wycieczka -5 listopada udaliśmy się busami do Bytowa. Zwiedzanie zaczęliśmy od XIV- wiecznego zamku krzyżackiego, w którym obecnie mieści się Muzeum Zachodnio-kaszubskie. Wraz przewodnikiem poznaliśmy historię tej jednej z największych warowni krzyżackich i dzieje okolicznej ludności.

Spacer po mieście doprowadził nas do rynku na którym mogliśmy obejrzeć zespół kamienic mieszczańskich z końca XVIII w, a następnie podziwialiśmy architekturę klasycystyczną budynku Poczty Konnej. Przy cerkwi Św. Jerzego dowiedzieliśmy się o działalności Szymona Krofeya. Był to tutejszy pastor ewangelicki, który wydał m.in. „Mały katechizm” w przekładzie na język słowiański (polski) dla kaszubskiej ludności wyznania ewangelickiego. Tablica poświęcona Szymonowi Krofeyowi jest umieszczona na ścianie cerkwi Św. Jerzego nazywanej dawniej "kościółkiem kaszubskim" z racji ewangelickich kaszubsko-polskich nabożeństw, które odbywały się tu do połowy XIX wieku.

Ostatnim punktem naszej wycieczki był most kolejowy nad rzeka Borują. Budowla ta przypomina starożytny akwedukt. Wiąże się z nią legenda o tragicznym wypadku podczas budowy mostu (zginął robotnik włoski ,zatopiony żywcem w betonowej masie). Most spełniał swoje zadanie przez ok. 30 lat.

Po wycieczce, zakupiliśmy pamiątki i wróciliśmy do domu.

1.10.16 - Hel

Odbyła się kolejna wycieczka Koła Przyrodniczo - Historycznego do Helu. Do tej turystycznej miejscowości, pojechaliśmy koleją. Jadąc Mierzeją Helską, podziwialiśmy krajobraz nadmorski Zatoki Puckiej . Dowiedzieliśmy się również, że jeszcze 200-300 lat temu znajdował się tu ciąg wysp, które później połączyły się w jeden piaszczysty wał.

Po przybyciu na miejsce, od razu udaliśmy się do Fokarium. Jest to placówka badawczo –hodowlana, której celem jest m.in. leczenie chorych lub osłabionych zwierząt . Obejrzeliśmy karmienie fok oraz sposoby ich pielęgnacji. Następnie zwiedziliśmy ośrodek , zapoznaliśmy się z jego historią oraz wysłuchaliśmy prezentacji o zachowaniu, diecie, wieku, trasach wędrówek tych pięknych zwierząt. Zaznajomiliśmy się z problemami ekologicznymi Bałtyku i jego mieszkańców. Następnie zwiedziliśmy dom morświna. Po tej solidnej dawce wiedzy, udaliśmy się na spacer po Helu. Na zakończenie - wędrówka na sam koniec Półwyspu Helskiego. Tutaj chwilę odpoczywaliśmy i zrelaksowani wróciliśmy do domu.

17.09.2016

Dnia 17.09.16 pojechaliśmy na pierwszą w tym roku wycieczkę z Koła Przyrodniczo - Historycznego . Tym razem wycieczka przeznaczona była dla osób ,które chętnie wędrują i lubią wspinaczki.

Udaliśmy się do malowniczego wąwozu rzeki Raduni. Jar Rzeki Raduni to rezerwat, który został włączony w obszar Europejskiej Sieci Ekologicznej NATURA 2000. Głębokość jaru wynosi ok. 40-50 m, natomiast jego długość to ok. 6 km . „Sama rzeka mknie tutaj z prędkością górskiego potoku. Liczne głazy na dnie doliny, gałęzie wystające znad wody, specyficzna roślinność wodna i strome zbocza sprawiają, że krajobraz jest tu typowo górski.”

Po przyjechaniu na miejsce tj. okolice miejscowości Babi Dół, zeszliśmy ku dolinie. Początkowo nasza wędrówka odbywała się tuż przy brzegu, gdzie dróżka była podmokła. Potem zaczęła się wspinaczka po stromym zboczu oraz pokonywanie powalonych w poprzek drogi olbrzymich drzew. Było wiele śmiechu i otartych kolan.

Na zakończenie trasy, zobaczyliśmy elektrownię wodną w miejscowości Rutki. W jej sąsiedztwie wznosi się okazały kratownicowy most, przez który przebiega nieczynna linia kolejowa. Most jest dziś wykorzystywany do sportów ekstremalnych, takich jak wspinaczka czy skoki na bungee.

Po tej trudnej wędrówce udaliśmy się do Żukowa . Zmęczeni , ale zadowoleni z naszej wyprawy wróciliśmy do domu.

04.06.2016

– od kilku dni panuje upał nie do zniesienia, więc nie zwlekając pojechaliśmy na ostatnią już w tym roku szkolnym wycieczkę – na plażę w Jelitkowie. Z przystanku w Oliwie do plaży dotarliśmy po dłuższym marszu. Z wielką przyjemnością zamoczyliśmy nogi w chłodnej wodzie Bałtyku. Po krótkim odpoczynku przystąpiliśmy do rozwiązywania zadań zawartych w Karcie Pracy. Następnie udaliśmy się do Sopotu. Był to bardzo przyjemny spacer. Na zakończenie wycieczki zafundowaliśmy sobie lody w jednej z sopockich kawiarenek i w ten sposób zakończyliśmy cykl wycieczek po naszym regionie.

25.05.16

- dziś udaliśmy się z kolejną wizytą do Gdańska. Tym razem zwiedziliśmy Park Oliwski. Poznaliśmy historię obiektu. Obejrzeliśmy wspaniałe rośliny w ogrodzie botanicznym i zadziwiające jaskinie szeptów. Następnie zwiedziliśmy Katedrę Oliwską, w której podziwialiśmy wspaniałe organy.

• Kolejnym punktem naszej wycieczki była zabytkowa kuźnia zwana od pracujących w niej dwóch wielkich młotów „młotownią",. Kuźnia korzysta z energii dostarczanej przez Potok Oliwski. Przewodnik bardzo ciekawie opowiadał o pracy kowala. Obecnie jest to jedyny tego rodzaju zabytek na terenie Polski północnej.

23.04.16

i oto ponownie jesteśmy w Gdańsku. Zwiedzanie miasta zaczęliśmy od wejścia na wieżę widokową Bazyliki Mariackiej. Po 410 stopniach , naszym oczom ukazała się przepiękna panorama miasta. Z kościoła udaliśmy się pod Wielki Młyn i na krótki odpoczynek zatrzymaliśmy się przy pomniku Jana Heweliusza. Ten wielki astronom, pełnił funkcję ławnika i rajcy miasta, a także był browarnikiem, który w podziemiach Ratusza Staromiejskiego składał swoje wyroby.

Następnie przeszliśmy ulicami miasta do sąsiadujących ze sobą kościołów: Św. Katarzyny i Św. Brygidy. Ten pierwszy znany jest z carillonu, który obecnie liczy 50 dzwonów o łącznej wadze17115 kg. Zaś drugi odegrał znaczącą rolę, będąc miejscem wsparcia Solidarności.

Kolejnym punktem naszej wycieczki był pomnik Obrońców Poczty Polskiej. Tu dowiedzieliśmy się o heroicznej obronie gmachu 1 września 1939r.

Naszą wycieczkę zakończyliśmy pod pomnikiem Poległych Stoczniowców- upamiętniającym ofiary grudnia 1970r.

I tak w niedługim czasie poznaliśmy wybrane wydarzenia z historii Gdańska od średniowiecza do współczesności.

09.04.2016

Ponownie udaliśmy się do Gdańska. Tym razem odwiedziliśmy Wyspę Spichrzów i Ołowiankę. Zwiedziliśmy spichlerz Błękitny Baranek, który dobrze przetrwał zniszczenia II wojny światowej. Budynek odbudowany został z użyciem oryginalnych materiałów z epoki, w której powstał i obecnie mieści się w nim oddział Muzeum Archeologicznego. Dzięki rekonstrukcji uliczki z przełomu XIV i XV wieku z warsztatami, kramami i łaźnią, wystawa w muzeum wprowadziła nas w klimat średniowiecznego Gdańska,

Następnie udaliśmy się na Ołowiankę, a tam zwiedziliśmy Centralne Muzeum Morskie. Poznaliśmy historię nurkowania, różne rodzaje statków oraz rozwój polskiej floty morskiej na przestrzeni wieków.

Nieopodal muzeum kotwiczy Sołdek-statek masowiec rudowęglowiec. Dzięki ciekawej opowieści przewodnika poznaliśmy historię i budowę statku.

Z Ołowianki na starówkę wróciliśmy promem.

Wycieczka bardzo udana, poszerzyła naszą wiedzę na temat średniowiecznego grodu nad Motławą.

6.02.2016

Nasze koło przyrodniczo – historyczne udało się do Centrum Hewelianum w Gdańsku.

Obejrzeliśmy tu dwie wystawy. Pierwsza „ Dookoła świata" - zabrała nas w ciekawą podróż po naszej planecie. Poznaliśmy m.in. tajemnice wnętrza Ziemi , zadziwiający świat flory i fauny oraz różnorodność kulturową siedmiu kontynentów. Druga wystawa „ Z energią" zapoznała nas ze źródłami energii i zasadami działania różnych typów elektrowni. Następnie zwiedziliśmy fortyfikacje miejskie, poznaliśmy ich historię. Zdumiał nas fakt ,że Napoleon I Bonaparte przebywał w Gdańsku dwukrotnie i sam uczestniczył w projektowaniu niektórych fragmentów obronnych: głównie Reduty Napoleona i Lunety Sanermonta.

Z Góry Gradowej podziwialiśmy przepiękną panoramę Gdańska , a następnie udaliśmy się na Cmentarz Nieistniejących Cmentarzy . W zadumie zakończyliśmy naszą wycieczkę.

28.11.2015

Odbyła się wycieczka do Gdańska . Dzisiaj poznaliśmy wybrane zabytki Starego Miasta oraz życie dawnych gdańszczan. Gdy już byliśmy na miejscu, panie rozdały nam mapę do zaznaczania drogi i miejsc, oraz kartkę z pytaniami dotyczącymi wycieczki . Spacerowaliśmy Drogą Królewską od Bramy Złotej do Bramy Zielonej. Nazwa ulicy wzięła się powodu uroczystych parad, przeprowadzanych tą drogą w latach 1457-1552, Podziwialiśmy piękno kamieniczek . Mieszkali tu najzamożniejsi patrycjusze gdańscy. Zwiedziliśmy Dom Uphagena , Dwór Artusa oraz Ratusz Miejski. Następnie przeszliśmy Długim Targiem do Żurawia - największego dźwigu średniowiecznej Europy.

Dużo się nauczyłam dzięki tej wycieczce i bardzo mi się podobało.ROK SZKOLNY 2015/2016

26.09.2015

Odbyła się pierwsza w tym roku wycieczka Koła przyrodniczo- historycznego. Trasa przebiegała z Sopotu do Gdańska Oliwy, szlakami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. W Sopocie zatrzymaliśmy się przy pomniku Danuty „Inki" Siedzikówny. Uczniowie poznali historię Żołnierzy Wyklętych, do których należała młoda sanitariuszka, zamordowana po

II Wojnie Światowej. Następnie odwiedziliśmy Operę Leśną .Wędrując Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym, podziwiając jego przyrodę doszliśmy do punktu widokowego na Górze Pachołek. Po drodze zatrzymaliśmy się przy obelisku upamiętniającym Bitwę pod Oliwą. Do Rumi wróciliśmy SKM- ką. Mimo długiej trasy wszyscy byli zadowoleni.

03.10.2015

Kolejna nasza wycieczka wiązała się z 76 rocznicą wybuchu

II Wojny Światowej.

Byliśmy na Westerplatte. Z Gdańska wypłynęliśmy statkiem Żeglugi Gdańskiej „Elżbietą'. Płynąc Martwą Wisłą i Kanałem Kaszubskim oglądaliśmy tereny Stoczni Gdańskiej ,Wyspę Ostrów, na której jest zlokalizowana Gdańska Stocznia Remontowa, budynek Poczty Zamorskiej (budynek o wyglądzie pałacu) , podziwialiśmy Twierdzę Wisłoujście i Latarnię Morską w Nowym Porcie. Na Westerplatte zwiedziliśmy: cmentarz poległych żołnierzy, istniejące wartownie, ruiny koszar oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Uczestnicy poznali historię tego miejsca , które wsławiło się dzięki bohaterskiej postawie żołnierzy walczących pod dowództwem mjr Henryka Sucharskiego. Piękna pogoda towarzyszyła nam przez cały dzień.